Hoftesmerter

og smerter i lysken eller hoftelidelser

Smerter i eller omkring hoften samt forskellige hoftelidelser såsom hofteledsdysplasi eller hofte artrose er årsag til mange menneskers daglige frustration. På trods af at denne problematik ikke er lige så udbredt som nakke-, ryg- og skuldersmerter, er det stadig et problem, som mange danskere føler sig generet af – især i den ældre del af befolkningen.

Årsager til smerter i hoften

Et lille udpluk af mulige årsager bag smerter i hoften og lysken er for eksempel gigt (artrose), skader opstået i forbindelse med sport eller fysisk aktivitet, inflammation i hoften samt nerver og kar, der bliver klemt. Man kan også have en genetisk disposition eller arvelighed for bestemte lidelser fx leddegigt, Bechterews eller Calvés-Legg-Perthes. Idet der kan være mange grunde til smerter i hoften og lysken, er det ekstra vigtigt at foretage en grundig og fyldestgørende undersøgelse, da det giver din fysioterapeut et solidt grundlag for at udarbejde et effektivt behandlingsforløb. Fysioterapi vil ofte være den ideelle behandling i form af effektive manuelle behandlingsteknikker, specifikke øvelser og træningsprogram samt ergonomisk vejledning og rådgivning i smertehåndtering.

Klærke Fysioterapi

Fysioterapeutisk behandling af hofteproblemer

Vi lægger stor vægt på at tage godt imod alle vores klienter og sørger for at skabe en behagelig og tryg atmosfære. Igennem den gode relation mellem fysioterapeut og klient skabes en tillid, som er grobund for det bedst mulige behandlingsforløb.

Når du får ondt i hoften, kan grunden hertil komme fra forskellige steder i kroppen. Det er ikke givet at årsager er i selve hofteleddet, men kan sagtens stamme fra andre steder nær hoften, for eksempel lænden eller bækkenet. Symptomerne sammenholdt med en grundig undersøgelse og specifikke tests, hjælper fysioterapeuten til at identificere årsagerne – uanset hvilken type væv der er årsag til dine smerter (hofteleddet, lænden, bækken, muskler, sener, slimsæk, ledbrusk, organer, nerver. Når årsagen er fundet, udarbejder du og din fysioterapeut sammen en behandlingsplan således dit behandlingsforløb bliver så optimalt som muligt.

Smerter i lysken

Lysken smerter kan ligesom hoftesmerter både opleves af unge og ældre personer. Og præcis som smerter i hoften kan årsagen til dine smerter i lysken have mange årsager. Smerter i lysken opstår typisk ved en akut skade fx ved fodbold eller anden sport. Men lysken smerter kan også starte ved længere tids overbelastning.

Lysken er et område i kroppen som er en utrolig kompleks region.  Grunden hertil er at området er placeret mellem låret og overkroppen samt danner overgangen fra bugvæggen til det øverste af indersiden og forsiden af låret. Området indeholder store blodkar, nerver og muskler som alt sammen ”holdes på plads” af et stærkt ledbånd.

På grund af lyskens kompleksitet skal undersøgelsen derfor udføres med grundighed således årsagen kan findes og den rette behandlingsplan kan lægges. Dette garanterer vi ved Klærke Fysioterapi.