Hovedpine og migræne

Hovedpine er noget som de fleste personer, på et eller andet tidspunkt har oplevet. Ofte vil det være af en mild og forbigående karakter. Men nogen personer kan blive så generet af deres hovedpine at deres smerter og gener begrænser dem i deres dagligdag. Hovedpine og dens forskellige typer kan derfor være voldsom invaliderende for den enkelte person men også for pårørende.

8 ud af 10 personer har igennem det seneste år oplevet at have hovedpine og flere af disse oplever hovedpine én eller flere gange om ugen.

To typer hovedpine

Hovedpine inddeles i to typer – primær og sekundær. Den primære er hovedpine hvor der ikke er nogen tydelig sygdom eller skade der forklarer smerterne. Fx

• migræne med aura
  • migræne uden aura
  • spændingshovedpine
  • Hortons hovedpine / klyngehovedpine

De sekundære hovedpiner er hovedsmerter som er opstået grundet sygdom, hovedskade, blødninger. Fx

• forhøjet blodtryk
  • hjernerystelse
  • hjerneblødning
  • feber
  • osv.

Symptomer og årsag til hovedpine

Hovedpine opleves forskelligt fra person til person. Symptomer eller kendetegnene på hovedpine kan være dunkende, trykkende, jagende smerter i hovedet som kan variere i intensitet, placering og varighed. Ofte vil smerterne være placeret i panden, bag øjnene, i tindingen, på toppen af hovedet eller baghovedet.

Udover smerterne kan du ved hovedpine også opleve lugt-, lys-og lydfølsomhed samt kvalme og opkastning.

Årsagen til hovedpine kan være mangfoldig og kompleks – dette skyldes at smerter i hovedet eller nakken kan udspringe fra én eller flere fysiske problemstillinger. Fx

• Uhensigtsmæssig holdning
    • Overbelastning af muskler og led
    • Uhensigtsmæssig arbejdsstilling
    • Uheld / traume

Men hovedpine kan også skyldes mistrivsel eller ubalance af en mere psykisk og sundhedsmæssig karakter. Fx

• Længerevarende stress
  • Manglende søvn
  • Væskemangel
  • Uregelmæssig måltider
  • Hormonel ubalance.

Behandling af hovedpine

Nogen vil opleve at ro og hvile er et godt middel til lindring, mens andre oplever at let fysisk aktivitet vil dæmpe symptomerne eller helt forebygge symptomer.

En anden vej til lindring er at opsøge hjælp og vejledning hos Klærke Fysioterapi – vi hjælper dig med at finde ud af hvilken type hovedpine du har, lokalisere årsagen og derefter sætte ind med en effektiv behandlingsplan.  Se bl.a. videoen nedenfor med gode tips til afhjælpe din hovedpine hvis den er af cervikogen karakter.

Nedenfor kan du læse mere om de forskellige underkategorier af hovedpine.

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine er den mest almindelige form hovedpine. Hovedpinen kan forekomme i perioder eller optræde så ofte at det påvirker ens livskvalitet.

Den mest typiske årsag til spændingshovedpine er ømme og spændte nakkemuskler. Dette kan være forårsaget af dårlig arbejdsstilling, uhensigtsmæssig kropsholdning eller fejlbelastning.  Derudover kan manglende søvn og stress være årsag til spændingshovedpine.

Hovedpine kan bl.a. udløse træthed, kvalme, svimmelhed og koncentrationsbesvær.

Hvis du oplever at din hovedpine lindres ved let fysisk aktivitet, fx en rask gåtur, vil din hovedpine højest sandsynligt være en spændingshovedpine.

Cervikogen hovedpine eller nakkehovedpine

Denne type hovedpine er ofte forårsaget af låsninger i nakken, fejlstillinger i nakkehvirvler og / eller muskelspændninger i nakke og halsmuskulatur. Cervikogen hovedpine har mange ligheder med spændingshovedpine, men det der adskiller de to typer er, at cervikogen hovedpine (nakkehovedpine) kan allerede opstå fra morgenen, hvorimod spændingshovedpine tiltager i løbet af dagen.