Iskiassmerter

Smerter i baller og ben

Iskias smerter er ikke en egentlig sygdom eller diagnose, men en overordnet betegnelse for smerter der stråler fra ryggen og ned i benet. Årsagen til smerter i benet er mangfoldig og kan involvere led, muskulatur, ledbånd, nerver og organer.

Iskiasnerven og piriformis-syndrom

Smerter som stråler ned i benet og omtales ”Iskiassmerter” er derfor ikke altid forårsaget af selve iskias nerven. En problemstilling i lænderyggen fx slidgigt, discusprolaps eller stenose kan påvirke pladsen omkring iskiasnerven og afklemme den i en grad hvor der skabes irritation i nerven. Dette vil medfører at du bla. oplever udstrålende smerter ned i dit ben. Men en muskulær problemstilling omkring hoften fx piriformis-syndrom kan også efterlignede de samme symptomer og smerter.

Når du opsøger hjælp og behandling for dine smerter i benet er en grundig undersøgelse derfor meget vigtig. Der kan være flere forskellige årsager til iskiassmerter og mange forskellige typer væv kan være involveret. Derfor behandles alle personer med lignende smerter og symptomer ikke på præcist samme måde.

Iskias nerven

Kroppens nerver kan anskues som et ledningssystem, der sender elektriske impulser mellem hjernen og kroppens øvrige dele.

Iskiasnerven er kroppens største nerve, og ved dens udspring i lænderyggen er den på tykkelse med en lillefinger. Iskiasnerven forsyner benet, foden og tæernes muskler med signaler, så de kan arbejde og skabe bevægelse. Samtidig forsyner nerven også huden med følesans og gør os i stand til at føle berøring og smerte.

På grund af nervens lange forløb ned i benet vil smerterne derfor også kunne opleves i et stort område af benet. Oftest vil der være smerter, men man kan også have såkaldte føleforstyrrelser i benet eller tæerne.

Klærke Fysioterapi

Fysioterapi Skanderborg

Iskias nerven

Piriformis syndrom

Piriformissyndromet er som iskiassmerter ikke en diagnose eller egentlig sygdom, men en betegnelse over afklemning af iskias nerven i det område af ballen hvor nerven passerer forbi en muskel, piriformis. Piriformis er en bækkenmuskel som udspringer fra den nederste del af korsbenet og fæster sig på ydersiden af lårbenet. Musklens funktion er bl.a. at rotere og dreje hofteleddet udad. Piriformis spiller derfor en vigtig rolle ved bl.a. gang og løb.

Symptomer på piriformis syndromet ligner iskias smerter men smerten har sit udspring fra selve balden og ikke ryggen.

iskias smerter fysioterapi
Fysioterapi Skanderborg

Årsager til piriformissyndromet

Årsager til piriformissyndromet kan som ved iskias smerter have sin oprindelse fra forskellige steder i kroppen. Årsagerne kan bl.a. være et slag, langvarigt tryk på eller fald ned på ballen, ændring af holdning over lænderyggen og bækken. To gode eksempler på det er ved graviditet eller langvarig statisk stilling såsom havearbejde. Overbelastning af muskulaturen i forskellige afskygninger kan også være årsagen.

Som tidligere nævnt under iskiassmerter, er det derfor vigtig at du modtager en grundig undersøgelse når du opsøger hjælp og behandling for dine smerter i benet. Der kan være flere forskellige årsager til dine smerter i benet og mange forskellige typer væv kan være involveret. Derfor behandles alle personer med lignende smerter og symptomer ikke på præcist samme måde.