• Klærke Fysioterapi - Livsstilsændring

Livsstilsændring

Vil du gerne have succes med din livsstilsændring en gang for alle?

Er du træt af, at dine ihærdige forsøg på at opnå dine mål ikke er lykkedes? Har du mistet motivationen? Eller er du i tvivl om hvordan du skal gribe det hele an?

Så er det nu du skal kontakte os.

Klærke Fysioterapi hjælper dig med at blive afklaret omkring din problemstilling, dine ønsker og behov. Sammen opsætter vi en overskuelig, realistisk og opnåelige plan for hvordan du skal lykkedes med din livsstilsændring. Vi støtter dig igennem hele forløbet og hjælper dig selv når alt håb føles ude.

Få gode råd til at kickstarte din livsstilsændring lige her!

Første skridt – bevidstgørelse og erkendelsen!

Hvis vores adfærd er så indgroet, at det er blevet til en vane, så går vi ikke bare ud og ændrer den. For det første skal vi blive opmærksomme på, at det er en adfærd, som vi bør ændre, og dernæst skal vi finde ud af, hvad der kan motivere os til at ændre vanen. Derefter skal vi nå til en erkendelse af, at en livsstilsændring kan være en krævende proces, som foregår i forskellige faser. Overordnet skal vi erkende, at der er en række sociale, kognitive og følelsesmæssige processer på spil, når vi skal ændre adfærd. Nogle gange er det nemmere, end vi tror, og andre gange er det svært, og når det er svært, er det netop, fordi der er mange faktorer på spil. 

SÅ det første du kan gøre er at stille dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvad er fordelene og ulemperne ved at jeg BEVARER min nuværende adfærd?
  2. Hvad er fordelene og ulemperne ved at jeg ÆNDRER min nuværende adfærd?

Fx hvad er godt/dårligt ved at jeg fortsætter med at ryge? Og hvad er godt/dårligt ved at jeg stopper med at ryge?

Klærke Fysioterapi

Derefter – forberedelse og planlægning

Hvis du skal ændre livsstil er det vigtigt du foretager dig nogle konkrete overvejelser.  Hvad end det er menneskeligt, arbejdsrelateret eller sundhedsmæssigt, hvor din problemstilling ligger, er det, at tage skridtet og gøre noget ved det, lettere sagt end gjort. Det er både mentalt og fysisk der skal gøres mange overvejelser og der er desværre ikke mirakelkure eller hurtige veje til vægttab, bedre humør eller lykkelige tilværelse. Det kan være benhårdt at opnå sine mål og netop derfor er forberedelsen og planlægning så afgørende for om vores indsats bliver succesfuld.

Stil dig selv derfor følgende spørgsmål:

  1. Hvad vil jeg gøre / hvad er mit mål?
  2. Hvordan vil jeg gøre det?
  3. Hvornår vil jeg gøre det?
  4. Hvor ofte vil jeg gøre det?
  5. Hvordan ved jeg at jeg er på rette vej?

Det, som nu bliver afgørende for den næste fase – handling, er om du har været realistisk i planlægningen samt om du har gjort det overskueligt og målbart for dig selv. Det er så nemt at beslutte sig for, at lave forandringer i sit liv, men om det lykkedes dig, handler i stor grad om, hvordan du griber tingene an samt i hvor høj grad du tror på dig selv.

Din selvtillid skal være helt i top ift. om du tror på, at du vil kunne lykkedes med dette projekt du har sat dig for. Hvis ikke du tror på at det vil lykkedes dig at opnå dit mål, er det næsten 100 % sikkert at du ikke opnår det. Men tab ikke modet, for det handler ikke om hvorvidt du er god nok eller ej. Måske er dit mål, en af den slags mål som kræver lang tid og fast, benhårdt arbejde før du opnår det. Så vil vejen eller processen frem til dit mål opleves meget lang. I den situation er det en rigtig god ide at tale om del-mål. Dvs. små mål eller pejlemærker som fortæller dig at du er på rette vej. På den måde vil du hurtigere opleve succes ved din indsats og din tro på dig selv og den indsats du lægger i din ændring, vil vokse betydeligt. 

Et eksempel på dette kunne være følgende:

Du har et mål om at løbe et maraton. Du tror ikke på at du kan gennemfører et maraton lige nu, fordi du pt. kan løbe 3 km uden pause. Dvs. din tro på lige nu at du opnår dit mål, er meget lille. Men delmål for dig er, at du kan løbe først 5 km. Siden 10 km. Derefter 20 km og så 30 km og så endelig til sidst – 40 km. Hele denne proces vil du bruge det næste år på. Det er altså ikke i morgen eller overmorgen du skal opnå dit mål. På denne måde bliver dit mål SMART!

Dvs. Specifikt, Målbart, Ambitiøst, Realistisk og Tidsbaseret.

Klærke Fysioterapi Helt ny
livskvalitet

SÅ… Selvom det kan virke uoverskueligt og du til tider skal kæmpe hårdt for at holde fast og ikke kaste håndklædet i ringen, vil du ikke fortryde det én eneste gang, når du endelig når dit mål.

Har du fået mod på at tage fat om dit problem eller dine ønsker for fremtiden, så kontakt Klærke Fysioterapi nu. Vi står klar til at hjælpe og støtte dig igennem din livsstilsændring – hvad end det er fra start til slut af processen eller det blot er med små finjusteringer .

Er du klar til at komme i behandling i kyndige hænder hos Klærke Fysioterapi?

Du er altid velkommen til at kontakte os hvis du har spørgsmål. Du kan også booke en tid herunder

Hold dig opdateret med vores nyhedsbrev