Nakkesmerter

og nakkespændinger

Smerter i nakken kan være fællesnævneren for mange andre betegnelser – Diskusprolaps i nakken, piskesmæld (whiplash), hold i nakken, låsning i nakken, stivhed i nakken, slidt nakke, skæv nakke, svimmelhed, hovedpine, spændingshovedpine, ondt i hovedet, cervikogen hovedpine, migræne, migræne med aura og slidgigt i nakken. Ja, kært barn har mange navne.

Tal og fakta om smerter i nakken

Nakkesmerter forekommer hos 30-50 % af den voksne befolkning i løbet af et år og det anslås, at 3 % af befolkningen opsøger læge med nakkesmerte som hovedproblem i løbet af et år.

Smerter i nakken forekommer hyppigst hos kvinder, men der er stigende hyppighed hos begge køn med alderen. Dette gælder især kroniske gener. Tilbagevendende perioder med nakkesmerter er dog almindeligt helt fra 20-års alderen

Årsag til nakkespændinger og -smerter

En af grunden til at så mange personer oplever smerter i nakken / hovedpine / nakkespændinger skyldes bla. nakkens anatomi, dens funktioner og de krav som vi stiller til nakken.

Kravene til nakken er mangfoldige og komplekse. Det er forlængelsen af ryggen og samtidig et fundament for hovedet. Nakken skal være bevægelig så vi kan dreje hovedet og orientere os, samtidig skal det være meget stabilitet og stærkt så netop hovedet kan bæres, selv hvis vi kigger op eller ned.

Nakken består af 7 hvirvler / knogler med skiver (discus) derimellem. Mellem disse hvirvler er der mange små led som holdes sammen af ledbånd og muskler. Desuden er området forsynet med et væld af nerver og nervetråde. Alle disse strukturer kan ved en skade, sygdom eller overbelastning føre til nakkesmerter. Smerter og stivhed i nakken er et meget almindeligt symptom. Nogle gange vil smerterne stråler fra nakken til hoved, skulder, arm og/eller fingre. Andre vil sågar opleve svimmelhed, kvalme og maveproblemer. Det kan ofte være uklart hvad årsagen er og symptomerne kan for den enkelte virker overvældende og invaliderende. I mange tilfælde vil der være flere faktorer omkring nakken, hoved og ryg som påvirker hinanden.

Se nedenstående video af nakken fra Sundhed.dk:

Nakkesmerter

Behandling af smerter i nakken

Symptomerne sammenholdt med en grundig undersøgelse og specifikke tests, hjælper fysioterapeuten til at identificere årsagen. Din fysioterapeut vil altid være opmærksom på om dine nakkesmerter kan skyldes en sygdom, en akut skade eller noget andet som din læge skal hjælpe med at løse. Når årsagen er fundet, udarbejder du og din fysioterapeut sammen en behandlingsplan således dit behandlingsforløb bliver så optimalt som muligt. Du kan derfor føle dig helt tryg ved Klærke Fysioterapi.