og smerter i lænden og midtryggen

80 procent af alle danskere vil på et givent tidspunkt i deres liv opleve, at de har ondt i ryggen. I omkring 90 procent af tilfældene er rygsmerterne ufarlige, og er hverken et tegn på sygdom eller skade. Men omkring halvdelen af dem, der får smerter i ryggen eller lændesmerter, får det igen inden for nogle år. Derfor kan det være en rigtig god ide at tage dine rygsmerter alvorligt – netop for at undgå smerter i ryggen i mange år.

Årsager til smerter i ryg og lænd

Smerterne i ryggen og årsagen dertil kan godt være ufarlig – ufarligt skal forstås som at ryggen ikke er beskadiget på længere sigt selvom smerterne godt kan strække sig over en lang periode.  Dog vil det i mange tilfælde være nødvendigt med behandling og vejledning  for hurtigere at komme på højkant igen og eventuelt vende hurtigere tilbage til arbejde.

Forskning viser, at efter kun 2-3 ugers sygemelding daler sandsynligheden for at komme tilbage på arbejde. Eksperterne ved i dag, at jo mere passiv du er på grund af rygsmerter, jo længere tid tager det for dig at komme dig over smerterne. Det kan derfor være godt at gå på arbejde, selvom du har rygsmerter. Det skyldes, at bevægelse styrker ryggen, og at mental trivsel mindsker smerterne.

En stærk ryg

Måske oplever du lige nu nedsat bevægelighed i ryggen? Eller gør det ondt at sætte dig ned, rejse dig op, bøje dig ned eller i nogle tilfælde bare at trække vejret? Smerte i lænden kan nogle gange udvikle sig og stråle ud i ballen, benet, foden eller sågar tæerne. I nogle tilfælde kan man endda kun have ondt i benene, selvom årsagen stammer fra ryggen. Ryggen, og nærmere betegnet rygsøjlen, muskler, led, ledbånd diskusskiver og nerver er et meget sammensat og kompleks område af kroppen. Kravene til området er mangfoldige – ryggen skal være bevægelig og samtidig stabil. Stærk og på samme tid afslappet og smidig. Derfor kan der let opstå en problematik omkring ryggen der gør du vil oplever gener eller smerter herfra.

Klærke Fysioterapi ryg

Årsagen til rygsmerter kan være mange

• Overbelastning
  • akut hold i lænden / hekseskud
  • myoser
  • sammenfald i ryggen / kompression af led fx pga. knogleskørhed
  • diskusprolaps.
  • forsnævring af rygmarvskanal / stenose.
  • Artrose / slidgigt /spondylose
  • facetledssyndrom

identificering af smerteårsag

Symptomerne sammenholdt med en grundig undersøgelse og specifikke tests, hjælper fysioterapeuten til at identificere årsagen. Din fysioterapeut vil altid være opmærksom på om dine rygsmerter kan skyldes en sygdom, en akut skade eller noget andet som din læge skal hjælpe med at løse. Når årsagen er fundet, udarbejder du og din fysioterapeut sammen en behandlingsplan således dit behandlingsforløb bliver så optimalt som muligt.

Og uanset hvad rygsmerten eller smerterne i lænden skyldes, så hjælper vi dig videre med løsninger, der giver dig bedre kontrol over situationen så du kan vende tilbage til dit arbejde og dine andre aktiviteter uden unødige smerter.

Det vigtigste er at du kan have tillid til din ryg, og til at den er stærk – og det er netop det din fysioterapeut kan hjælpe dig med ved Klærke Fysioterapi.