Måske har du hørt om disse betegnelser:

Ondt i skulderen, ustabil skulder, indeklemning (impingement) af sene, rotator cuff, rotator cuff læsion, overrivning af sene, tendinit i skulder, frossen skulder, kold skulder, slimsækbetændelse i skulderen,  bursit i skulder, brud af kraveben, brud på skulder, luksation af skulder, skulder af led, stram ledkapsel skulder, skulder- og nakkesmerter, smerter mellem skulderblade. Alle sammen relaterer de til den samme ting – skulder smerte.

Årsag til smerter i skulderen

Et hyppigt problem hos mange danskere, uanset alder, er smerter i skulderen. Der ses desværre en øget hyppighed af skuldersmerter med alderen. 1 ud af 4 ældre personer oplever næsten konstante smerter i én eller begge skuldre.

Èn af årsagerne til at så mange oplever skulder smerter skyldes skulderens kompleksitet. Det er nævnt om mange led, at de er komplekse – men det er virkelig sandheden omkring skulderleddet. Skulderleddet er en del af skulderbæltet, også kaldt shoulder girdle. Skulderbæltet består af tre led og én artikulation – skulder, kraveben og skulderblad. Disse tre knogler er forbundet på forskellig vis, men alt sammen med det formål at du kan bevæge din skulder og arm.

Skulderleddet er omgivet af en ledkapsel, ledbånd og mange sener. Disse udgør sammen med muskler den stabiliserende del af skulderen, som er vigtig både som støtte for leddet og for normal funktion og bevægelighed. I modsætning til mange andre led udgør selve knoglerne ingen stabilitet. Bevægelser kan derfor foregå i alle retninger og denne store bevægelighed samt dårlige stabilitet gør skulderen særlig udsat for smerter og skader i det daglige og under sportsudøvelse.

Idet skulderen er meget afhængig af velfungerende og stærke muskler, sener og ledbånd, er skulderen også forsynet med en masse slimsække, også kaldet bursa. De sikrer, at senerne glider smidigt i forhold til det omkringliggende væv.

De allerfleste tilfælde af skuldersmerter skyldes overbelastning eller fejlbelastning. Det kan opstå pludseligt i forbindelse med et traume – Fx ved sport eller et fald.

Men smerter i skulderen kan også nemt opstå ved almen hverdags arbejde eller ensidigt gentaget arbejde fx havearbejde, fabriksarbejde eller blot skrivebordsarbejde. Typisk vil den smerteudløsende faktor være bevægelser og stillinger over skulderhøjde eller blot en generel uhensigtsmæssig kropsholdning. Alle de forskellige typer væv i og omkring skulderen kan være årsag til din skuldersmerte. Listen af årsager er lang – Læs blot om fysioterapi.

Skulder

Behandling af skuldersmerter

Skulderens funktion og bevægelser er så sammensatte og komplekse – derfor skal undersøgelsen og behandlingen være særlig grundig. Ved en akut opstået skade / traume er det enkelt for din fysioterapeut og dig at identificere hvorfor skaden skete – det kan være et fald eller slag. Men i andre tilfælde skal undersøgelsen og samtalen mellem dig og din fysioterapeut kunne afdække hvorfor dine skuldersmerter er startet. Dette er vigtig at afdække således dine skulder smerte eller skulderskade hurtigst muligt kan forebygges i at forværres eller vedligeholdes. I de tilfælde kan der være tale om holdningskorrektion, vejledning i arbejdsstilling, vejledning i hvilestilling, styrketræning, stabilitetstræning osv.

Når årsagen er fundet, udarbejder du og din fysioterapeut sammen en behandlingsplan således dit behandlingsforløb bliver så optimalt som muligt. Du kan derfor føle dig helt tryg ved Klærke Fysioterapi.

fra sundhed.dk